Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Ridderkerk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

OBS KORTLAND LOCATIE LANSINGH-ZUID

Ouverturelaan 105
2926 PT, KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 0180-512916
meer info >>
4.9Km

CBS DE VRIJENBURG

Vrijenburglaan 61
2994 CD, BARENDRECHT
Telefoon: 0180-531794
meer info >>
6.4Km

BASISSCHOOL MULLERPIER

Sint-Jobskade 14-16
3024 EN, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4255385
meer info >>
10.2Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
16.4Km

ODBS ONDER DE WIEKEN

Achterstraat 5
3264 AB, NIEUW-BEIJERLAND
Telefoon: 0186-692208
meer info >>
18.9Km

OBS MARKENBURG

Markenburglaan 1
3211 AV, GEERVLIET
Telefoon: 0181-669424
meer info >>
23.2Km

OBS DE WISSEL

Zoetemanring 55a
3214GA, ZUIDLAND
Telefoon: 0181-451860
meer info >>
24.4Km

CHRISTELIJKE BASISSCHOOL REHOBOTH

Plataanstraat 12
4051 GS, OCHTEN
Telefoon: 0344-641373
meer info >>
66.8Km

INTEGRAAL KIND CENTRUM DE REGENBOOG

Bloemenstraat 2
6681 NN, BEMMEL
Telefoon: 0481-461242
meer info >>
88.4Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.